Dec 23, 2010

Dec 22, 2010

~~ Bile boring m'yerang~~~



~ Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.
 


Cinta tak pernah berdendam, tapi orang yang bercinta selalu berdendam.. cinta tak pernah mengkhianati, tapi orang yang bercinta selalu memungkiri janji.. dimana ada cinta, di situ ada kehidupan.. dimana ada cinta, di situ ada bahagia... 

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.
 

Dec 20, 2010

~~ sedih sangat~~

Memang sedih sangat2....
Sampai sekarang pun dok t'bayang2 lagi....
sebenarnya cite dia lgu ni.....
lepas aje aqu habis uat blog aqu yg baru2 ni
"terimakasih awk"
macam biasa la aqu pun nk pi meniaga la...
(biasa hari sabtu...mne lagi klu x kt jln TAR)
Sprti biasa aqu lebih suke naik train LRT (cepat sikit)
Dalam p'jlnan nk ke stesen LRT 2la ianye t'jadi....
Masa 2 kenderaan agak sibuk jugak...(wlau kwsn kampung)
tibe2 sang kucing ni melintas tanpa ragu2...

mcm ni la rupa kucing 2....
betul2 depan mata aqu dia m'gelupur....
xdpt aqu bayangkn betapa seksanye nyawa dia nk pergi...
b'sembur darah keluar dari mulut ,telinga dan mata nye....
Ya Allah....
astafirullahalazim.....t'manggu aqu xt'kata apa2

_______________diam________________

tiba2 aqu rasa bahu aqu d'tepuk...
"akak ok ke" tnye adik yg eth mne datang nye...
b'istifar lagi aqu (astafirullahalazim)
ok...ok...aqu m'jwp.....ku tinggalkn aje kucing tadi...
smbil s'pjg jln aqu still b'istifar.....
tibe2.....
dusshh....sandel yg aqu pakai t'cabut dan t'tanggal....
(msih b''istifar lagi) ujian allah ....(kate hati ku)
nasib baik aqu bawa pin baju...kusemat pada sandel aqu...
smpi didepan Bintang(psraya)
aqu pi la kt tkg kasut yg dok m'repair 
hurmmm....
akhirnye aqu smpai kt Jln TAR dh nk magrib....
s'pjg mlm 2 aqu msih dok t'igt psal k'jdian td....
mgkn allah nk tunjuk pada aqu betapa NYAWA ni
bile2 masa sja allah nak ambil dia akan ambil...
cuma cara yg mgkn lain2....
Ya Allah....sesungguhnye engkau lah yg lebih mengetahui......
setiap apa yang akan berlaku.....subhanallah.....

Dec 18, 2010

"Terimakasih Awk"



Hanye i2 saja yang dpt sye luahkn untuk Awk.....

''Terimakasih"

Kerna awk ...sye mula m'genali apa erti dri sye....

Siapa sye....d'mana k'dudukan sye....

T'nyata jauh benar sye k'tinggalan dlm m'genal dri sdri....

Myasallah.....

Apakh s'lama ini sye rse .....yang sye dh cukup sempurna....

T'nyata JAUH s'kli sye t'tinggal d'belakang.....

Sye harap dn b'mohon pada Nye...

agar sye d'terima d'sisi Nye......

Sye b'hrp agar Awk juga xkn jemu m'bimbing sye....

Smga DIE m'dgr s'tiap rintihan hamba2 sprti kita.....

Ya Allah.....sinari lah hati2 kami dgn Cahaya NUR mu....

Amin...yarabil alamin......




Dec 17, 2010

Agak-agak.....eermm

Renung2 kan lah......

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... ..
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .....

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. .....
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ...

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ...... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....



Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
 1. Anda - Patutke aku biarkan info ini.
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (Forward ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2

Dec 15, 2010

Keberkahan Mu.....

Semoga malam ini m'bawa seribu keberkahan uat ku....
Semoga yg lalu akn m'jd sejarah....
Dan yg akn datang m'jd cabaran uat ku.....


Insyallah....
Semoga KAU dan AQU...
selalu d'hati Nye.......

Dec 12, 2010

~~ SoRrY aWk ~~

                                             





Maaf awk....
saya tau ...saya xs'patut nye uat macam 2....
tapi .....

                                            
s'tiap kli saya nak uat s'perti yang awk mau.....
saya rasa s'perti.......

                                                         
tapi saya cekalkan hati saya .....
sebab yang saya tau.......

                                                    
namun saya tau....
sayang xsemestinya memiliki......
walaupun awk .....

                                                   
biarlh ia b'sama kenangan yang lalu....
walau aqu sering........
                                           
suara awk tadi ....serak2....
awk sakit ke....
saya sedih sebab xdapat nak b'sma2 awk tika 
awk sakit.....

                                                   
hanya krn awk.......
tapi saya nak awk tahu....
yang saya.....                                          
                                   
                                                                                        

                                                                                                                                                                                                          

Dec 9, 2010

Aku Wanita

kerana aku wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku


kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN..

kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam

peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku

kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku

peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu

kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku

saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaanku
supaya hatiku tenang kembali

kerana aku wanita
aku memang sangat peka

maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya

WAHAI ADAM,

jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.
 

Dec 6, 2010

Salam Maal Hijrah


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Ya Allah...
tidak ku sedari....
Selama ini cintamu tak pernah menyepi...
Kasih sayangmu yang tiada bertepi....
Setiap hambamu engkau sayangi....
Biarpun banyak dosa yang menghimpit diri ini...
Janji pada hambamu tak pernah mungkiri....
Ampunilah aku....maafilah aku...
Ujian adalah tarbiah dari allah...
Semakin dekat bahtera kita kepadaNYE....
Semakin hebat taufan melanda.....
Semuga penghijrahan ku kali ini....
Membawa perubahan sesuatu yang lebih baik....
Insyallah.....






Dec 3, 2010

"ApE PuNyA bANgang"



123tagged.com - More Mix Insults Comments




Mmg bangang pnye p'puan....
Ade ape kes kau kacau2 aqu....
Ade ke aqu ganggu hidup kau....
Tibe2 kau chat dgn aqu .......
Xpernah2 kau chat dgn aqu ....
Dah 2 kau belagak pandai.....
Aqu tau la kau 2 student IPTA....
tp jgn la nk berlagak....
Karang aqu kate budak IPTA xde budi bahasa....
Mau smue pulau aqu....
Aqu tau la kau kenal dia dulu sebelum aqu...
Dan aqu xcuak pn kalau kau habaq kat aqu....
SM1.... pakwe, boyfriend, kekasih, buahati ,jantung ....
dn apa2 lah pada kau.....Tp kau XMENGAKU...
Nk serkap aqu plk....tolong ar....
Dan untuk SM1....xpyh nk guna org2 yg mcm ni ....
Nk APE2 kau ckp aje sendiri dgn aqu......
Kau sendiri tau ........




Nov 24, 2010

Love You

Masih ade ke sayang kau pada aqu

Kerna janji yg aqu xprnah dustai...


I Promise

Sebab yang aqu tahu.....


Love I Feel

Dan aqu tahu ajal dan maut s'tiasa dekat dgn aqu.....


Life Is Short

Nov 21, 2010

Eeermm...apa yg kita paling NAK,
itulah yang kita TAKKAN DAPATKAN.....


aqu rsa tntu korang smue kate usahalah kalau nak...
tp kalau benda yang korang nak i2 xlogik dn mmg xkan korang dpt wlau korang usaha bagai nak rak tetap korang xkan dpt.....

mgkn korang anggap aqu org yg cpt putus asa sbb blum cuba dh mengalah.....
tapi hakikatnya bukan aqu xusaha tp aqu dah gagal hnya 1 sbb....
SEBAB i2 lah yg uat aqu xkan pt NYE....

aqu prnh dpt jwpn 2 dr teman aqu ni....


Miju M says:

sebab tu pakai baju ukur badan sendiri. baru lah dapat apa yg kita nak


mungkin betul jgk kata Miju ....
klau badan size XXXL nk pkai baju saiz S...
eermm aqu rsa korang pn bleh agak dh rupa cmne....

tapi kwn aqu yg sorg ni plk asik2 duit yg dia igt.....hehehe

Memory S says:

tp tiap2 bulan i nak sgt dpt gaji.....mesti dpt...camne ye? dah berpuluh tahun dpt, gaji sape pun nak, tp mmg dapat...salah tafsiran u tu, mcm lawan takhdir je

aqu xnafikn mmg la wang kte perlukn....
tp yg aqu nak ni dah mmg mcm nk lawan takdir dah.....
nauzubillah....i2 yg uat aqu TAKUT.....

Tp shah (si rider ) ni mmg jenis xputus asa.....



mmm...bagi i tak pernah ada istilah tu...kalau itu paling i nak itu la yang i akan dapatkan

tabik la shah......(i2 pn klu yg dia nk mmg ujud ar....hehehe)

tp aqu pelik dgn John....
asik setuju jer dgn aqu......hah ni msti nk bodek aqu ni......

John J says:

Mmg 100%btl u ckp tu.....

tp nasihat kwn aqu ni mmg betul.....

blueMOOn - (male) says:

slalu mcm tu la.... apa yg kita nak apa yg kita harapkan payah nak dpt... yg x nak tu mudah pula dptnya... apa pun redha yer apa yg ada....

yer....redha....
aqu kne redha dgn ketentuan Allah pada aqu....
tp....
aqu xkan sepikan hati aqu kerana i2....
malah aqu akn penuhi dgn doa.....
agar Allah sentiasa memberi aqu petunjuk ....
kurniakan aqu dengan hidayah Nye.....

jika i2 kemahuan dan ketentuan Nye ....
aqu REDHA....

apa2 pn korang fkir la sdri...
adakah yg kite hendak i2 ...
mmg kite nak....sbb aqu dh tau knpa aqu xkn dpt...

Hanya allah sje yg tau....



Nov 19, 2010

CINTA





Cinta adalah kekuatan...

yang mengubah duri jadi mawar....

mengubah cuka jadi anggur...

mengubah sedih jadi riang...

mengubah amarah jadi ramah....

mengubah musibah menjadi muhibbah...

itulah CINTA.....

sekali pun cinta telah ku huraikan....

dan ku jelaskan panjang lebar...

namun jika cinta ku datangi....

aku jadi malu pada keterangan ku sendiri......

meskipun lidahku telah mampu menghuraikannya...

namun tanpa lidah....

cinta ternyata lebih terang....

sementara pena tergesa-gesa menuliskannya....

kata-kata pecah b'keping-keping...

begitu sampai kepada cinta.....

dalam menghuraikan cinta.....

akal t'baring tak berdaya....

bagaikan keldai terbaring dalam lumpur....

cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan...



 

Nov 14, 2010

"KORBAN"

Apa yang korang tau ttg korban......

Korban wktu raye haji jer ke.....

Korban harta benda bgi yg mampu...

Korban masa dan diri utk ank2 bgi ibubapa yg besarkn ank2....

Korban kasih dan cinta pada kekasih....

Korban jiwa dan raga bgi abg2 dn akak2 yg b'tugas utk NEGARA....


HURMMMM......


Smue ade kaitan dgn korban....

tp apakh korban i2 prlu dn harus d'lkukn....

Hanya kite sje yg tau.....

Adakah pengorbanan kte i2 ikhlas @ s'kdr nk m'nunjuk2....

Apa2 pn t'serah pada kmu smue....

Tepuk dada tnya selera....(kte org dlu2)

B'korban lh utk yg prlu...

B'kasih utk yg sayang...

B'IMAN utk YG ESA (ALLAH)




Salam sayang dan "SELAMAT HRI RAYA AIDIL ADHA"
utk smue......^_^




Nov 11, 2010

Bingung...Bengong......eermm apa2 aje la....

EErmm...apa2 aje la....aqu dh pening fkirkn ni....
nk kte aqu xckp dh b'kli2 dh ckp....
nk kte aqu xigtkn....dh b'kli2 dh igtkn....
xkn la nk aqu ckp dn igtkn slalu....
aqu dh muak...jemu...jelak...mual...smuenye
tp kau ttp sma .....EGO ....xhbs2....

Jgn lh kau fkir aqu ni mcm org yg BODOH....
Aqu diam bkn b'makna aqu mcm kau sgka...
Aqu diam sbb aqu msih igt kau sapa pd hati aqu....
Hormat aqu pd kau...

Tolong lh .......ubah2 la
Usia kau bkn mkin lma mkin muda....
laksanakn tgjwp kau dlu ....

Aqu xpksa kau uat klu kau mmg xmampu....
Tp Allah dh bgi k'sempurnaan fizikal pd kau....
Jgn bri alasan yg xlogik.....

Igtlh.....mgkn hri ni kau uat kt aqu....
Tp aqu xsgup klu allah bls pd kau s'suatu yg aqu sdri xsgup nk hdpi....
( lihat )

Hargai lh aqu skit.....
Klu pn kau xnk tnjuk yg kau syg kt aqu skli pn....
Hormati lh aqu sbgi insan allah....
yg lemah (tp cekal,tabah dn sbar)

Bimbing aqu...jgn biar aqu hanyut....
Kejutkn aqu dr mimpi ....
Yg akn bwa aqu dn kau k'arah yg mulia ....
D'sisi Nya.......BANTU AQU



TITISAN KASIH




Mlm i2 ktika aqu nyenyak d'buai mimpi.tiba2 kurse k'hgtn d'sisi tbuhku..nmun aqu msh xbisa m'buka mata..s'ktika kmdn ku rsa bibirnya m'cium pipiku..ku biarkn jari jemarinye m'belai rmbutku tiba2...

ku dgr suara spt ssh hdk b'nfs rupanye die sdg m'nangis...lalu ku prhatikn wjhnya dgn pnuh tnda?...dgn snyum..dia bicara "tidur lh..maaf ggu kmu tidur"...dlm hati ku b'detik knpa dia m'nangis...nmun aqu xbrani b'?....ku prhatikn wjhnya yg msh lgi menitiskn airmata...lalu aku b'suara....

"eermm..ya uat slh ke.." die t'snyum lgi wlpn airmata nyer msh m'glir..." x syg..." aqu bgun lalu ku tatap wjhnye...ku ulg lgi p'?an ku..."dh klau ya xuat slh nape sdih sgt..." Jauh d'sudut matanya aqu dpt bygkn betapa sukar bgi nya utk m'critakn tp aqu tahu tnpa nye siapalh aqu...sepi,sayu dn k'tandusan kasih... syg...kini aqu tahu betapa besar ksh syg nya pd aqu...

aqu xdpt m'dgr suara i2 lgi..k'hilangnnya bnr2 uat aqu hilang pnca nmun krn janji ku pdnya..aqu redha..krn aqu tau smua i2 xdpt aqu halangi..s'tiap yg hidup psti kembali pdnya..hny gmbran kngan yg sering m'gimbas dimataku..igt lgi ktenya pdku..dlm gurauan..(bhsa utara)"takpa..la ni hang buat kt aqu..nti bila hang ada.....depa pulak buat kt hang"..aqu ketAwa..masin mulutnye (hehehe) mmg jd pd aqu skrg..tp aqu xksah..

krn kau ISTIMEWA......IBU........ Al-fatihah ku berikn utk mu tnda ksh ku s'tiap wktu dn detik nafasku.....ksh mu xt'bls oleh ku...hnya doamu uat aqu knl ape erti IBU...dn aqu bangga krn aqu jgk s'org IBU....tmksh mak ...akn ya mnafaat smua tnjuk ajr mak dn akn ya didik ank2 ya spt mak didik... ya... smga allah m'nmpt mak d'sisi org2 yg soleh...amin..yarabil alamin...

 
                                                                                                          

Nov 7, 2010

"Karangan budak darjah 4 ( yang t'baek)"

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di GentingHighlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

Nov 5, 2010

''YaNg TeRuNgKaP nAmUn XtErKaTa''

3 Hari lagi.....yang ditunggu tetap datang....
Kali ini Syawal tiba penuh dengan kesyahduan nye....namun bagi aqu k'sedihan tetap b'selubung dalam benak jiwa aqu..
Terbayang dalam fikiran, waktu aqu masih dalam darjah 3...waktu nak sambut raya aqulah orang pertama yang sibuk nak bantu mak aqu nak buat kuih...Suasana masa itu xmcm sekarang...terang benderang dengan lampu neon tapi rumah aqu hanya ada lampu gasolin yang s'tiap petang abah aqu kena pam nak nyalakan lampu....(rumah setinggan )
Malam macam ni aqu dan mak dah mula m'adun tepung dan pasti korang nk tau biskut apa yang kami duk adun.....
Biskut peanut butter...eermm biskut k'gemaran aqu dan mak....
Tiap2 tahun biskut ni mesti ade dalam senarai biskut mak aqu.....hampir jam 3 pagi baru selesai mak aqu m'bakar biskut2 ni....tp aqu dah lama zzzzzzzzzzzzz (hehehe TEMAN tp TIDO)
Malam raya , malam yang paling seronok...suasana kampung memang terasa...lampu minyak tanah yang t'pacak keliling rumah...
dan yang paling SERONOK bila orang datang rumah aqu alunkan takbir raya.....SYAHDU... t'sentuh dalam hati betapa ceria suasana rumah aku....
Malam raya memang lah xsah kalau xb'main bunga api...mercun kecik2 tu adalah jugak....Abah aqu ni tegas orangnye (maklum bekas tentera)....tepat jam 10 dah kena pi tidoq....
Jam 5.00 pagi mak aqu dah bangun...siapkan juadah, kejutkan aqu dan kakak2 aku utk solat subuh b'jemaah...sayup2 dengar suara mak aqu pesan kami adik b'adik "jangan lupa lepas bilas sabun tampung ayak jerus kepala niat mandi sunat raya nooo..."
Lepas solat subuh...(jarang dapat solat jemaah dengan abah aqu sebab dia kerja guard).
ini la masa yang paling aqu xboleh lupakan...memang touching.....
Mula2 mak aqu pi minta ampun dan maaf pada suami t'cinta nye ( ABAH aqu la)
Lepas tu kakak2 aqu m'yusul plk mintak ampun dan maaf pada abah aqu.....dan tentunye aqu ler yang akhir pi salam abah aqu....
Tapi aqu PELIK....awat masa salam abah s'titik airmata pn xkeluar tapi bila sampai salam pada mak aqu macam pili bomba airmata aqu keluar.....mungkin inilah yang d'katakn kasih ibu m'bawa k'syurga...tapi masa itu yang aqu tahu aqu memang banyak dosa kat mak aqu ...(itu yang nangis mcm pili bomba...hehehe)
La ni suasana ni aqu cuba terapkan pada anak2 aqu....alhamdulilah walaupun xsama namun suasana tetap sama....
Cuma aqu agak sedih...memandangkan aqu seorang guru jadi aqu ada tanya pada anak2 murid aqu suasana bila mereka bangun pagi hari raya .....
Anak2 ini langsung xtahu apa itu mandi sunat raya....b'salam mohon ampun ibubapa pn xtahu......
Mungkin kerana sikap sambil lewa ibubapa yang moden membuatkan suasana hariraya ini hanya satu perayaan....
Salam , cium tangan dapat duit raya....
Betapa ruginya kita tidak menerapkan nilai2 murni yang ada ketika kita b'juang untuk melaksanakan ibadah puasa , ibadah terawih , nuzul quran,qiamulai , betadarus dan kita raikan kemenangan itu dengan seindah2 nya....
Dari rebung yang lembut ini lah perlu kita bentuk mereka agar bila mereka menjadi buluh yang tegap dengan ilmu yang m'bimbing mereka kearah keberkahan dan keberkatan ALLAH....
Dalam diri ade hati....
Dalam hati ada sayang....
Nilai yang murni kekal abadi....
ALLAH jua tetap ku kenang

"SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI.....
MAAF ZAHIR DAN BATIN"
sAyANg sElALu




* Catatan ini msa hry rye 2010...just nk isi blog jer

Nov 4, 2010

"senyum s'kejap"

Apabila ank cina ditnya
"Atuk apa nama?'
"Quat Ngo Rat"
"Nenek apa nama?"
"Quat Ley Ter"
"Adik apa nama?"
"Quat Kin Cing"
"Emak apa nama?"
"Quat Goo Seep"
"Ayah apa nama?"
"Quat Ray Sing"
"Abg apa nama?"
"Quat Ley Park"
"U apa nama?"
"Quat Klin Thong"

Nov 1, 2010

"Apa2 Aja Lar..."


Nak gelak ke...nk kesian...
Tapi banyak sangat yang nak gelak...tp aku kesian pn ade....
Nak kte die xjujur...die dh pn cite ...
Tp eth la...klu btul ....
BGUS LA ....
Tp klu xbtul....ape yg aqu leh uat
Mgkin dlu aqu slh s'org dr yg die panggil "SAYANG"
Tp skrg aqu dh xksh klu aqu bkn lgi dlm hati die...
Yg aqu tahu dlu die mmg dlm hati aqu...

dulu,kini dan sampai akhir nyawa aqu...
KAU tetap dlm hati aqu....
apa pn....TERIMAKASIH
kerna
pernah menyayangi aqu...wlpn xsampai kemana....






Oct 29, 2010


Leo

My Daily Horoscope
You and someone close could disagree on an issue that both of you feel strongly about. Stubborn pride on both your parts could keep you from working things out. Let it go, Leo. It isn't worth ruining your relationship. Someone you know might be headed for divorce or moving away, and the news could be a shock to you. This should be a day of surprises - not all of them pleasant.